05).Historie

Samengesteld uit de uitgebreide documentatie die ik bij de boot gekregen heb.

 

Het casco is professioneel gebouwd in 1992. Blijkbaar is er toen met het afbouwen begonnen en schoot dit door tijdgebrek of geldgebrek niet op.

 

In 1994 is de boot voor de eerste keer van eigenaar veranderd, het gaat hier wel om nog een casco schip. (Transactiewaarde Hfl 10.000,-) Het kan hier ook zijn dat de boot is opgeleverd door de lasser (bouwer) aan de opdrachtgever. Dit is mij niet helemaal duidelijk overgekomen in de documentatie

 

Volgens een offerte zijn in 1996 de aluminium ramen besteld bij de Firma Plasmans (Hfl 1232,-)

 

Pas vijf jaar later, in 1998 is de mast (Neut) met verstagingen aangeschaft (hfl9700,- rekening beschikbaar)

 

De tweede eigenaar heeft er zelf een Peugeot motor met keerkoppeling ingebouwd, en deze in 2000 bij Drinkwaard laten vervangen door een drie cilinder Mitsubishi scheepsdiesel met nieuwe keerkoppeling (na inruil Peugeot met keerkoppeling Hfl 8.850,- bijbetaald, rekening aanwezig)

 

In 2001 is de boot (deels afgebouwd) verkocht aan de derde eigenaar. (Hfl 45.000,-). Hier kom ik in diverse offertes als naam van de boot “”zeilschip Malabar”” en de naam “”Sluisje”” tegen.

 

Bij deze eigenaar is waarschijnlijk de kiel aangepast, in dit koopcontract kan ik terug vinden dat de diepgang van de boot van 1,80 meter is verkort naar 1.35 meter. Deze diep stekende kiel is verwisseld naar een bulbkiel. Tevens heeft deze eigenaar het gehele schip in 2004 aan de buitenkant (onder en boven de waterlijn) laten stralen en in een twee componenten epoxy systeem laten spuiten (Hfl 4100,-)

 

Ook deze eigenaar heeft de bouw niet tot een einde gebracht, in 2008 is de boot wederom verkocht.

 

De vierde eigenaar was weinig kritisch en wilde zeilen, hij heeft diverse zeilen nieuw aangeschaft, waaronder een grootzeil en een lichtweer Genua. Of toen ook de highaspect is vervangen is niet terug te vinden in de documentatie. Ook is bij deze eigenaar de kaartplotter, en de acculader in de boot aangebracht.

 

Begin het voorjaar van 2014 is de boot voor de een na laatste maal (vijfde maal) veranderd van eigenaar, de eigenaar voor ons heeft de boot ingeruild op zijn eigen schip, met als doel dit restauratieproject in zijn pensioen eindelijk af te kunnen ronden, Gezien de leeftijd en conditie van persoon en boot is de boot wederom in de verkoop gegaan.

 

Nu kom ik in beeld.(zesde eigenaar) dat ik op een dag deze boot op Marktplaats tegen kom, voor een zeer scherpe prijs. En de boot zes maand na de laatste wisseling voor 1500 euro minder dan aankoop te koop wordt aangeboden. We doen een bod, en deze werd vrijwel direct geaccepteerd.

 

Die zelfde week, op zaterdag 11 oktober varen we de boot naar Kampen toe. Waar we vrijwel direct beginnen met de daadwerkelijke afbouw van de boot die nu van Black Pearl naar de naam Residentie veranderd.

 

Wij zijn begonnen met het opnieuw intimmeren van de Kajuit, ik ben in een winter met de kajuit redelijk ver gekomen. Op het keukenfront na is de kajuit uiteindelijk met Mahonie hout afgewerkt. Volgend jaar winter gaan we verder met de keuken en de binnenzijde van de wc. Ook is de zeilmaker geweest om een buiskap aan te meten, zodat deze in het voorjaar van 2015 geplaatst kan worden.

 

Nu het voorjaar nadert werk ik af waar ik mee bezig ben, en gaan we nu eerst met de boot tochten maken, en vooral genieten.

 

De winter van 2015/2016 zijn we weer verder gegaan met de renovatie van de Residentie. Ik kreeg een aanbod van de buurman, de Firma Buikema om de boot voor deze winter verwarmt binnen te kunnen stallen. Dit aanbod hebben we natuurlijk niet laten lopen.

 

Voor dit alles hebben we op eigen haven terrein de spiegel van de boot veranderd. mij leek het makkelijk voor de kinderen om een zwemplateau te creëren, bovendien staat een naar binnen toe gelijnde spiegel in mijn ogen ook een stuk sportiever. dit alles is op deze site terug te vinden op de pagina “”renovatie””.

 

Ook het roer heeft deze winter een gedaante wisseling meegemaakt. er zat een roer met een “”hak”” onder. hier viel niet mee te zeilen en te manoeuvreren, een regelrechte ramp. de boot was enorm loefgierig, en er was totaal niet mee achteruit te varen. al deze problemen waren opgelost zodra er deze huidige balansroer onder kwam. twee vrienden van mij zijn handig met staal, de een met precisie draaiwerk, de ander met een lasapparaat. foto’s hiervan zijn terug te vinden onder hoofdstuk renovatie roer.

 

Vervolgens is de boot richting Buikema gegaan waar we de gehele buitenzijde groots onder handen hebben genomen. Er is totaal 25 liter epoxy plamuur, en 23 liter D-D lak (twee componenten) verf op de boot verbruikt. vele vele vele uurtjes werk hebben hier ingezeten.

 

Eind maart is de boot weer naar buiten, en het water ingegaan om weer een zomer seizoen te kunnen genieten van de boot. Zijn we klaar???????? echt nog niet. Voor komende winter (2016/2017) heb ik de punt in gedachten. Inmiddels het een vriend van mij ook een Van de Stadt 34 aangeschaft waar ik leuke ideeën heb op gedaan. Dus de volgende winter hoeven wij ons wederom niet te vervelen